Ceny za parkovanie v Bratislave sú vysoké a teraz nenarážame na poplatky krátkodobého státia v rámci bratislavskej parkovacej politiky, ale na možnosti zakúpenia parkovacieho státia pred bytovkou, v spoločnej alebo samostatnej garáži. Kým kedysi sa dalo státie kúpiť aj za 500 eur, dnes je to už násobne viac. Neraz už ceny garáží prevyšujú aj ceny áut, ktoré na nich stoja.

Cena za parkovacie kopíruje cenové trendy bytov.

44.900 eur. To je cena, za ktorú sa vo februári 2023 predávala samostatná garáž na Mýtnej ulici v Bratislave. Na sídlisku v Ružinove stojí podobné nehnuteľnosť „iba“ 39-tisíc eur. To sú už naozaj veľmi vysoké ceny, preto sme zisťovali, či je vôbec niekto ochotný takú sumu zaplatiť a ako dlho sa takéto ponuky v inzercii ohrejú. „Cenovú stratégiu ovplyvňuje dopyt. Parkovacie státie je čoraz viac žiadaný produkt a stáva sa neoddeliteľnou súčasťou a podmienkou kúpy bytu v hlavnom meste, preto jeho cena stúpa. Technická hodnota nemusí zodpovedať tej trhovej. Príslušenstvo bytu, čo parkovacie státie je, kopíruje cenové trendy bytov,“ uviedla Katarína Melník, obchodná riaditeľka realitnej spoločnosti LEXXUS.

O niečo nižšie (od 15-tisíc eur) sú ceny garážových státí v novostavbách, kde si ich viete zakúpiť priamo pri kúpe bytu alebo dokúpiť o niečo neskôr, či už od developera, ak nimi ešte disponuje, alebo od suseda, ktorý parkovanie nepotrebuje. „Ceny garážových i vonkajších parkovacích státí stúpajú priamoúmerne s cenami bytov, z čoho vyplýva, že čím luxusnejší projekt, tým sú drahšie oba typy parkovania. Dôležitých elementom ceny parkingu je aj lokalita a jej parkovacie možnosti a politiky. Staré Mesto si už dlhodobo drží prím v cene parkingu, a to nielen pri novostavbách. Za vonkajšie parkovacie miesta si klienti zaplatia o viac ako polovicu menej, ako za parkovacie miesto v garáži,“ hovorí Katarína Melník. Dodala, že predajné stratégie developerov sa líšia. „Najčastejšou formou je kúpa parkovacieho miesta mimo predajnú cenu bytu. Projekty s väčším počtom bytových jednotiek často určujú povinnosť kúpy parkovacích státí podľa veľkosti kupovanej jednotky,“ vysvetlila. Zo skúseností z praxe vyplýva, že klienti, ktorí mali možnosť kúpy viacerých parkovacích miest v konkrétnom projekte ich neskôr prenajímajú. „Prenájom, ale aj kúpa garáží, či garážových státí je neustále predmetom dopytu. S progresívnou parkovacou politikou hlavného mesta ich význam stúpa,“ hovorí obchodná riaditeľka LEXXUS.

Parkovacie miesto si môžete aj prenajať. Komerčne alebo od mestskej časti.

 

Lacnejším riešením, ak nutne potrebujete parkovať auto na vyhradenom mieste, je prenájom. V bratislavskom Lamači v novostavbe pri hlavnej ceste to vychádza 50 eur na mesiac, v SKY PARKU to stojí už 120 eur na mesiac. Požiadať prenájom vyhradeného parkovacieho státia na ulici môžete aj svoju mestskú časť. Je však vysoko pravdepodobné, že vaša žiadosť bude zamietnutá z dôvodu obmedzených kapacít a vysokého záujmu. Občania si totiž takéto parkovanie zvyknú automaticky predlžovať a novým záujemcom sa už miesto neujde. Napríklad v Lamači stojí ročný prenájom pre fyzickú osobu 220 eur, pre firmy 420 eur a osoby ZŤP za prenájom neplatia. V Ružinove zaplatia fyzické osoby s trvalým pobytom v Ružinove daň za takéto parkovacie miesto vo výške 401,50 eur, ostatní až 803 eur.

Zdroj: Redakcia ZoznamRealit.Sk, realitná kancelária LEXXUS